Jens Emanuelsen: Vil gøre en forskel

31. marts 2024 kl. 11:36
Bliv lidt klogere på vores målmandstræner - Jens Emanuelsen - som vi har talt med om bl.a. det at være målmandstræner og sparke røv.

Hvad laver du, når du ikke bruger tiden som målmandstræner i Brønshøj?

”Jeg har et arbejde, hvor jeg er tøjagent for nogle forskellige firmaer i udlandet, som jeg repræsenterer og sælger ind i danske butikker.”

Hvor lang tid har du været målmændstræner i Brønshøj?

”Jeg er i gang med min syvende sæson i Brønshøj, men samlet set har jeg været målmandstræner i 20 år i forskellige klubber. Det hele begyndte i FC Øresund, som var en sammenlægning af Hørsholm-Usserød, Nivå og Kokkedal. Så var jeg fire år i Herlev før jeg tog turen her til Brønshøj.”

Jens sammen med tidligere målmand i Brønshøj - Kasper Vilfort.

Jeg går ud fra, at du har noget erfaring fra banen også. Hvor tog den aktive karriere dig hen?

”Der er jo nogen, der mener, at jeg ikke har været aktiv, men jeg har stået på mål engang i tidernes morgen (sagt med et smil, red.). Jeg stod for Hørsholm-Usserød.”

Hvorfor er du villig til at bruge din tid på at træne andre målmænd?

”Jeg synes, at det er fedt og sjovt at komme og gøre en forskel for andre. Vi arbejder jo lidt anderledes med målmand end man gør med markspillerne. Vi er en lille gruppe, hvor vi er mig og de tre målmænd. Her arbejder vi sammen, og så er det min opgave at sørge for, at der er en keeper klar hver kamp.

Vi nørder jo lidt mere i målmandsspillet i og med, at vi er en mindre gruppe. Så vi kigger mere på detaljer. Man siger jo også, at man skal være lidt småtosset for at være målmand, og det er der måske noget om.

Men det giver mig noget at arbejde med de her unge mennesker og prøver, som sagt, at gøre en lille forskel.”

Har jo også hørt, at målmændene må sparke røv på dig, når holdet vinder og holdet nullet. Hvordan begyndte det?

”De får jo ikke en større skydeskive. Men det begyndte ved, at jeg tænkte det kunne være sjovt at lave en lille gimmick, når vi fik et clean sheet og sejr. Sejre er selvfølgelig det vigtigste, men for os målmand giver det noget at holde nullet. Så var det også for at lave lidt lir og sjov med målmændene. De synes også det er sjovt, og de ser frem til det.

Nu var de så heldige, at det var i otte ud af 14 kampe, hvor nullet blev holdt. Men jeg blev kun ramt en enkelt gang. Det var Tobias Gundel. Det er derfor, at han ikke er her længere (igen sagt med et smil på læben, red.).

Anderledes skarpe var Chang og Valdemar her i weekenden, hvor de begge fik ram på Jens.

Du har jo ikke oplevet en oprykning i Brønshøj endnu. Hvor meget ønsker du én og kommer den i år?

”Jeg har sgu ikke prøvet en oprykning, og desværre er jeg jo med i den statistik, der hedder nedrykning. Det vil vi gerne prøve at lave om på til sommer. Så det arbejder vi stenhårdt på. Både i hele staben, alle dem rundt omkring og selvfølgelig hele truppen. Det er selvfølgelig vores primære mål at rykke op.”

Du har jo haft flere trænere. Hvad er dit indtryk af de to nye - Jan og Bo - og er der nogen forskel fra tidligere?

”Folk var jo lidt skeptiske ved, at der skulle være to trænere. Men som andre har sagt før, så ser det ud til, at de har fundet den melodi, der skal til for at der kan være to cheftrænere. Og de er gode til at komplementere og supplere hinanden rigtig fint. Så det er helt sikkert en gevinst for klubben.”