Interview: Det er en passion

18. marts 2024 kl. 17:36
Vi har talt med tøjmand Martin Toft om bl.a. arbejdsopgaverne og oplevelser.

Hvor lang tid har du været tøjmand i Brønshøj Boldklub?
”Jeg mener, at det var i 2004”

Hvorfor begyndte du som tøjmand i klubben?
”Mit første år som frivillig var jeg her som kontrollør, hvor jeg stod oppe ved VIP-loungen. Så stoppede Walde (Wolfgang Freitag, red.) som tøjmand. Så blev jeg spurgt, om jeg ville overtage tjansen sammen med Waldes søn Stefan i 2005. Dengang var Brian Kaus træner.”

Hvorfor er du så klar til at lægge de mange timer i Brønshøj?
”Det er en passion for fodbold og jeg er glad for atmosfæren herude. Det er søde og rare mennesker, som er herude. Det kan jeg gode lide og det er en fornøjelse. Og forhåbentlig rykker vi op i år - det er jo målsætningen.”

Når nu du har været her så længe, så har der vel også været en masse sjove oplevelser?
”Det har der, og jeg kunne fortælle mange sjove historier. Men Bo Henriksen kommer man nok ikke uden om, hvor det var en fantastisk tid med ham. Fra 2. division til 1. division, hvor vi sluttede som nr. 5 i den første tilbage. Vi var tæt på Superligaen, og her gik Finn Ryberg (tidligere formand, red.) rundt og sagde, at det havde vi slet ikke råd til. Men det var en god tid og dejligt med alle turene til Jylland.”

Martin Toft (ikke i rødt) sørger for lidt varmt at drikke til dommerne

Når vi spiller hjemmekampe, hvordan ser din dag ud?
”Jeg kommer altid i god tid - jeg hader overraskelser. Så finder jeg tingene frem og kigger ind i omklædning 6 - modstanderens omklædningsrum - og ser om nogen har været derinde dagen før og glemt at rydde op. Så gør jeg bolde klar og følger op på tøjsituationen. Så kommer Steffen Lund (holdleder, red.) og vi er gode til at fordele opgaverne.”

”Når det ”bare” er almindelige træninger er jeg også herude. Det kan være, at der mangler noget tape, ankelsokker eller noget lignende, så er jeg her til at hjælpe.”

Hvad så med udebanekampene?
”Så kommer vi også i god tid. Så pakker vi tingene og gør dem klar. Vi skal enten fordele det i bilerne, hvor Stef (Steffen Lund, red.) kører i forvejen med det vigtigste, f.eks. kamptøjet. Efter nedrykningen skal vi selv sørge for håndklæder - i divisionerne fik vi det leveret af hjemmeholdet. Så der skal huskes en masse småting.”

”Når vi så kommer ud til kampene, skal tøjet lægges klar til spillerne. Her er det en god ting, at Stef kører i forvejen, så han kan lægge det uden at spillere og trænere er omkring os. Efterfølgende kommer vi med det øvrige. Så ordner jeg også medicintasken med is, ankeltape og hvad der ellers skal være i den. Den sørger vi hele tiden er up to date.”

Kan du mærke en forskel fra de tidligere sæsoner i Danmarksserien til hvordan det er nu?
"Jeg synes, at det er en meget dedikeret stab, som vi har nu. Jeg synes, at det fungerer fint. Spillerne virker også meget dedikeret i omklædningsrummet. Og det fungerer med trænere, ledere, spillere og andre omkring holdet. Det ser fornuftigt ud."

Hvor lang tid har du tænkt dig at fortsætte i klubben?
"Jeg kan jo godt lide det. Det er en passion og man kan få en sludder for en sladder med de mange venlige mennesker herude. Jeg er glad for at være her og det ved folk også godt, så jeg er som regel i godt humør."

Martin Toft (i grå) er i gang med kamptøjet