Union

På denne side kan du blive klogere på vores modstander Union. Samtidig finder du også relevant information i forbindelse med kampe ude mod Union.

Boldklubben Union

bkunion.dk

Genforeningspladsen
Genforeningspladsen 53
2400 København NV

• Kapacitet: 1.500

Der er gratis adgang for alle

• Linje F til Fuglebakken St.
    • Linje 12 til Æblevej
    • Linje 21 til Grøndal Centret
    • Linje 68 til Hulgårdsvej

Menuen består af lækre grillpølser samt vegetariske alternativer.

Der kan betales med kort, kontanter og MobilePay.

Union blev stiftet den 2. juli 1900 med navnet N.K.U.B., som stod for Nordvestkvarterets Kristelige Ungdomsforenings Boldklub.

Klubben blev medlem af KBU i 1906, og i 1910 blev den en slags fællesklub for Nørrebros K.F.U.M. og tog navnet Union.

I 1911 flyttede klubben ind i det opførte klubhus for Fælledklubberne i Københavns Idrætspark.

Resultaterne var svingende, men i 1940 blev tidligere landsholds- og AB-spiller Sigfred Jensen ansat som træner. Holdet vandt B-rækken og rykkede op i A-rækken. Den ville i dag svare til Københavnsserien.

I 1955 flyttede hele fodboldklubben fra Fælledet til Genforeningspladsen, hvor man stadig spiller.

Kilde: bkunion.dk

Union har ikke spillet i divisionerne, men har i en årrække befundet sig i Danmarksserien. I sidste sæson var man tæt på at rykke ned i Københavnsserien, men fik reddet sig på sidste spilledag - takket være flere scorede mål end BSF.

Det er blevet til seks pokalturneringer for Union. Her er tre kampe vundet og seks kampe tabt. Deres bedste resultat kom i 1982/83, hvor klubben spillede sig frem til 3. runde. Her blev Kolding IF endestation med et nederlag på 0-5.

Union og Brønshøj har mødt hinanden i 14 officielle kampe. I 1944 lå de to klubber i KBU's A-række sammen. Året efter rykkede Brønshøj op i Danmarksturneringen.

Før den sæson var den sidste officielle kamp i 1949 i KBU's pokalturnering. Her vandt Brønshøj 4-0.

I denne sæson stod den på lokalopgør - Slaget om Bellahøj - den 18. september 2021 på Tingbjerg Ground. Her blev det lidt for spændende, men det lykkedes os at vinde 3-2. Og den 2. april 2022 endte det 2-2 på Genforeningspladsen efter en skidt 2. halvleg fra vores side.