Marienlyst

På denne side kan du blive klogere på vores modstander Marienlyst. Samtidig finder du også relevant information i forbindelse med udekampen mod Marienlyst.

Boldklubben Marienlyst

b-marienlyst.dk

Marienlystcentret
Windelsvej 138
5000 Odense C

Kapacitet: 1.200

Marienlysts hjemmebane ved Marienlystcentret (Foto: Nordic Stadium)

Entré: 40 kr.

• Linje 85 til Sprogøvej (fra Odense St., Plads A)

Supporterne arrangerer også bustur til Marienlyst.

Vi afventer svar fra Marienlyst ang. udvalget. Men det har ved tidligere besøg været muligt at købe bl.a. pølser samt diverse drikkevarer.

Boldklubben Marienlyst blev stiftet i 1922. Det var drenge var Marienlystgade - som nu hedder Marienlystvej - og andre gader tæt på. Klubben kunne lige så godt være blev kaldt Skibhus, som er kvarterets navn. Men man valgte at opkalde klubben efter gaden.
Klubben blev lagt i et børnerigt område og voksede derfor hurtigt i medlemstal.

Klubben fik hurtigt succes, og i 1929, 1931 og 1933 lykkedes det dem at vinde FBU's (i dag DBU Fyn) Pokalturnering. I 1935 lykkedes det for Marienlyst at komme i Danmarksturneringen. I sæsonen 1935/36 befandt man sig i Oprykningsserien, Vest. På dette tidspunkt var det landets næstbedste række. Man forblev i Danmarksturneringen indtil 1940.

30 år efter klubbens grundlæggelse blev klubhuset på Sandhusvej indviet. Dette betød, at Marienlyst hørte til en af de sjældne serieklubber, da disse ikke altid have deres eget klubhus. Men det var lykkedes at sikre pengene via et tipsselskab, som blev kørt fra formandens lejlighed.

Klubben var begyndt med kun fodbold på programmet, men senere kom der andre sportsgrene til. En af de mest succesrige for Marienlyst er volleyball, som kom til i 1976. Herreholdet vandt ni mesterskaber i perioden 2005-2017.

I 1970'erne blev klubbens nuværende hjemmebane opført. Marienlystcentret på Windelsvej blev indviet i 1976 med to idrætshaller, klublokaler, selskabslokaler og syv fodboldbaner.

Efter 81 års pause vendte Marienlyst tilbage til Danmarksturneringen, da de suverænt vandt Danmarksseriens pulje 2 i 2011. Efter to år i landets tredjebedste række - 2. division - sikrede sig til oprykning til 1. division ved at vinde 2. division ganske komfortabelt foran Aarhus Fremad og Brabrand. Det blev dog kun til den ene sæson i 1. division. Klubben sluttede på sidstepladsen med 15 point - 21 point op til redning. Det var i samme sæson, hvor vi sluttede som nr. 4 i Bo Henriksens sidste sæson som træner i Brønshøj.

Det blev til fem år i 2. division, men i 2019 endte Marienlyst på sidstepladsen og måtte ned i Danmarksserien. Her har man befundet sig lige siden, men i 2021 var klubben kun fem point fra en oprykning. I år er klubben med i oprykningsspillet efter at have vundet pulje 3 i Danmarksserien foran Ringkøbing.

Daniel Anusic med forsøg i kampen mod Marienlyst den 3. november 2018.

Marienlyst fik deres første kampe i Danmarksturneringen i 1930'erne, hvor man fik en enkelt sæson i den næstbedste række og tre sæsoner i tredjebedste række.

Det var først i 2011, at klubben vendte tilbage til divisionerne, hvor det blev til otte sæsoner, inden man rykkede ud af 2. division i 2019. Klubbens bedste placering er en 12. plads i 1. division i sæsonen 2013/14.

27 gange har Marienlyst deltaget i DBU's pokalturneringen. Første gang var i turneringen første sæson - 1954/55 - men her røg men ud til Frem Odense efter straffespark. Det længste klubben er nået i pokalturneringen er 5. runde. Dette skete i sæsonen 1955/56. Her leverede fynboerne en vaskeægte overraskelse, da det lykkedes dem at besejre B93 - fra landets næstbedste række - 1-3 på udebane. Men i 5. runde blev det til et 9-1 nederlag ude mod AB.

Det er blevet til ti kampe mellem Marienlyst og Brønshøj. Den første af disse fandt sted den 7. september 2013 på Odense Atletikstadion. Brønshøj vandt kampen 2-1 på mål af Sebastian Dalgaard og Mikkel Nøhr. Det var i samme kamp, at Nicklas Dannevang fik sin debut for Brønshøj Boldklub.

Af de ti kampe har Brønshøj vundet otte af dem. Eneste Marienlyst-sejr kom den 1. april 2017 ved Marienlystcentret, hvor fynboerne vandt 4-1. Målscoreren efter de ni kampe siger 20-11 i Brønshøjs favør. Den seneste kamp blev spillet denne sæson i Marienlyst. Her endte kampen 0-0.

Rønnes sejrsmål fra vores sidste besøg i Marienlyst, hvor vi den 3. november 2018 vandt 1-0.

Kendte spillere fra Marienlyst
En spiller, som vi i Brønshøj kan genkende er Sebastian Dalgaard. Dalgaard spillede for det senere konkursramte FC Fyn, inden han skiftede til Marienlyst. Her befandt han sig i 2,5 år og skiftede så til Brønshøj. Her fik Dalgaard stor succes, og i vinteren 2015 fik han muligheden for at komme til USA og til Oklahoma City Energy FC, hvor Jimmy Nielsen var cheftræner. Det blev til en kort tilbagevenden til Danmark, hvor han spillede for Middelfart. Men i dag er Dalgaard tilbage i USA; hvor han spiller for Tampa Bay Rowdies.

Benjamin Tiedemann Hansen har fået sin fodboldopdragelse i bl.a. Næsby og Vejle. Men som 19-årig skiftede han til Marienlyst. Her blev det til i alt tre sæsoner - den sidste som anfører - inden turen gik til FC Fredericia i 1. division. Her spillede Tiedemann en enkelt sæson og skiftede herefter til FC Nordsjælland i Superligaen.

I alt 29 kampe blev det til for FC Nordsjælland, men jagten på spilletid sendte ham til norske Haugesund. I dag spiller Benjamin Tiedemann Hansen for Molde i norges bedste række.