GVI

På denne side kan du blive klogere på vores modstander GVI. Samtidig finder du også relevant information i forbindelse med udekampen mod Tårnby FF.

Gentofe-Vangede Idrætsforening

gvi-fodbold.dk

Nymosen
Mosebuen 28B
2820

Vi har ikke fået en tilbagemelding fra GVI mht. kapacitet, men så vidt vi husker, så er der masser af plads.

Entré: 50 kr.

Om det er billigere for børn og voksne ved vi ikke, da GVI ikke er vendt tilbage på vores henvendelse

• Linje B til Kildebakke st.
    • Linje B til Vangede st.
    • Linje 164 til Kildekrogen (Kildebakkegårds Allé)
    • Linje 176 til Skolebakken (Vangedevej)
    • Linje 192 til Skolebakken (Vangedevej)

Vi afventer svar fra GVI mht. menuen.

Vi regner med, at der kan betales med både kontanter og MobilePay

GVI blev stiftet den 21. august 1921, da Gentofte Boldklub og Vangede Idrætsforening gik sammen. Gentofte Boldklub spillede deres kampe på Skolevej, hvor Aurehøj Gymnasium i dag ligger. Vangede Idrætsforening havde deres gang på Vangedevej 12.

Både Gentofte og Vangede var medlemmer af Nordre Birk Boldspil Union (NBBU) og senere Københavns Forstadsklubbers Boldspil Union (KFBU). Man forsøger at komme med i Københavns Boldspil Union (KBU), men får afslag. I stedet for lykkedes det at komme med i Sjællands Boldspil Union (SBU).

Inden sæsonen 21/22 begynder, er de to hold gået sammen og får Vangede Idrætsforenings baner som base. Første kamp for sammenslutningen finder faktisk sted tre dage før den officielle stiftelsesdato. Det var i BK Vetos pokalturnering. Her mødte de Tårbæk. Første kamp endte 2-2, der 0-0 i 2x10 minutter omspil og senere på eftermiddagen endte man med at tabe 0-2.

I 1925 får GVI deres første klubhus - uden tekniske installationer. Klubhuset lå lige over en cirkus- og markedsplads. Problemet var dog, at banen var for lille til, at SBU ville godkende den til turneringskampe. Så medlemmerne fandt skovle og trillebøre frem og begyndte selv at forlænge banen.

I 1936/37 deltog GVI for første gang i Danmarksturneringen. Her var de med i Serie 3 Øst, hvor også KFUM, Nakskov og B1910 deltog. Det endte med en sejr og tre point. Der skulle gå 77 år før GVI igen var med i Danmarksturneringen.

I 1944 flytter klubben ud til Nymosen, hvor de også holder til i dag. Her samarbejdes der med kommunen og man får bygget et moderne og tidssvarende klubhus. Samtidig ligger der masser af baner til både fodbold og håndbold. I 1990 står et nyt klubhus færdig, i 1993 får man en bane mere og i 2012 erstattes grusbanen med en kunstgræsbane.

Samme år som flytningen til Nymosen skifter GVI fra SBU til KBU. Første kamp som KBU-hold finder sted den 27. august 1944, hvor Hekla besejres 5-3. Den 1. februar 1946 er GVI fuldt medlem af KBU. Argumentet for at skifte til KBU i stedet for SBU, var at man ville undgå de lange ture for ungdommen. Som SBU klub skulle man nemlig ud til hele Sjælland.

Man havde dog et problem, da man flyttede fra SBU til KBU. GVI's formand L. Hartoft, som havde været med fra begyndelsen, var formand i SBU. Dette kunne han ikke fortsætte med at være, da GVI ikke længere var medlem af SBU. Det blev dog løst, og det endte med nu formand for både GVI og SBU.

I starten af 2000'erne rykkede GVI ned i Serie 1, men kom hurtigt tilbage til Københavnsserien. Efter fire sæsonenr - hvor de var tæt på oprykning i to af dem - lykkedes det at rykke op i Danmarksserien i foråret 2008. Klubben tilbragte herefter fem sæsoner i DS, men i 2013 rykkede de op i divisionerne for første gang. I den første sæson overlevede de, men rykkede ned næste sæson. Dette skyldtes bl.a. en stigning i antallet af nedrykkere, da 2. division skulle skæres fra 32 hold til 24 hold. Sidenhen har GVI været i DS. De var dog tæt på en oprykning tilbage i 2017/18, men sluttede på 2. pladsen á point med Vanløse, men med en dårligere målscore.

Kilde: dbukøbenhavn.dk

GVI har tilbragt to sæsoner i divisionerne. De rykkede op i 2013 og det lykkedes dem at overleve med en 11. plads. Sæsonen efter endte man på 13. pladsen, men da 2. division skulle skæres ned fra 32 hold til 24 hold, blev GVI et offer for dette og måtte ned i Danmarksserien igen.

23 gange har GVI deltaget i pokalturneringen. Første gang var i 1958, hvor man i 1. runde tabte 1-2 hjemme mod Rødovre. Det længste man har nået i pokalturneringen har været 2. runde. Dette har man gjort fem gange - 1961, 1968, 1982, 1993 og 2018. Sidste gang GVI var med i pokalturneringen var i 2020. Her røg man ud i 1. runde til Avarta. Den stod 1-1 efter ordinær tid, men Avarta fik scoret i den forlænget spilletid og tog en 2-1 sejr i Nymosen.

Kendte spillere fra GVI
Den danske landsholdsspiller Anders "AC" Christiansen begyndte som fodboldspiller i GVI. Han skiftede senere til Lyngby, hvor han fik sit seniorgennembrud. Turen gik herefter til FC Nordsjælland, Chievo og Malmö FF. Netop i Malmö har AC haft stor succes med mesterskaber og Champions League-deltagelse.

Henrik "Røde" Pedersen er et stort navn i GVI, og måske den bedste spiller, som GVI har haft. I slutningen af 1970'erne blev han hentet ind til prøvetræning hos KB's 1. hold. I 1984 skrev Røde kontrakt med Kastrup, som havde Brønshøjs egen Finn Hartmann som træner. Senere kom han også til B93, inden han i 1992 vendte tilbage til GVI. Karrieren sluttede med seriebold i Nykøbing og Kastrup.