Frederikssund

På denne side kan du blive klogere på vores modstander Frederikssund. Samtidig finder du også relevant information i forbindelse med kampe ude mod Frederikssund.

Frederikssund Idræts Klub

fikfodbold.dk

Frederikssund Stadion
Kalvøvej 11
3600 Frederikssund

• Kapacitet: 3.000
  • Siddepladser: 96

Gratis adgang for alle

• Linje C til Frederikssund St.

Der er mulighed for at købe øl, vand, kaffe, te, kakao samt en lækker hjemmelavet stadionpølse på 180 gram.

I cafeteriet er der mulighed for at købe toast, pomfritter og pastasalat.

Der kan betales med kontanter og MobilePay.

Frederikssund IK er en gammel klub, der blev stiftet den 10. juni 1898 af en flok unge cricket- og fodboldspillere. Det gør Frederikssund IK til den femteældste klub på Sjælland. Målet var at forbedre forholdene for at dyrke deres idræt. Men byrådet var ikke lydhøre, og først i 1910 fik man et stykke jord ved det nuværende stadion. Før det spillede man på en åben græsmark udenfor byen.

Frederikssund var en af de store klubber på Sjælland i sine første leveår, hvor man var i den bedste sjællandske række fra 1903 og frem til 1932.

I midten af 1930'erne fik klubben købt sig til to tønder land, hvorpå de byggede et klubhus. Et nyt klubhus blev indviet i 1959, og i 1979 blev det udvidet med fire omklædningsrum.

I 1977 blev stadionrekorden for en seriekamp sat. Hele 2.300 tilskuere så kampen mellem Frederikssund og Hundested. Her vandt Frederikssund 4-3 og rykkede dermed op i Sjællandsserien.

I 1988 rykkede Frederikssund op i Danmarksserien for første gang i klubbens historie.

I 1991 var Frederikssund tæt på at rykke op i 2. division. Man skulle spille to oprykningskampe mod HIK. Den første blev tabt 0-1 på hjemmebane, mens opgøret i HIK endte 1-1.

I starten af 2000'erne var klubben at finde i Serie 2, men inden årtiet var omme, havde Frederikssund vundet Sjællandsserien og var tilbage i Danmarksserien.

Allerede sæsonen efter rykkede man for første og foreløbige eneste gang op i 2. division. Det blev dog kun til den ene sæson. Man sluttede et point fra overlevelse.

Frederikssund rykkede ned i Sjællandsserien igen i 2014, men i 2019 kom de tilbage i Danmarksserien, hvor de nu befinder sig.

Kilde: fikfodbold.dk

Frederikssund har haft en enkelt sæson i divisionerne. Det var i sæsonen 2010/11, hvor de sluttede på 13. pladsen - kun et point efter 12. pladsen, som ville have betydet overlevelse.

Frederikssund har deltaget i 19 pokalturneringer. De har vundet 13 gange og tabte 19 gange i deres 30 pokalkampe. Bedste resultat var i 1976/77, hvor klubben nåede frem til 4. runde. Undervejs havde man besejret Næstved og Hvidovre i hhv. 2. og 3. runde.
Men på hjemmebanen i 4. runde måtte man se sig slået 2-3 af Vanløse. Til kampen var der 3.300 tilskuere, hvilket er stadionrekord.

Det er blevet til fem kampe mod Frederikssund. De tre første blev spillet i sæsonen 2021/22, hvor det endte uafgjort i begge kampe på Tingbjerg Ground - hhv. 2-2 og 1-1. Kampen i Frederikssund endte med en 3-1 til hjemmeholdet.

I sidste sæsons oprykningsspil mødte vi Frederikssund to gange. Vi tabte hjemme 1-2 og i Frederikssund led vi et 0-1 nederlag.

Så vi har aldrig prøvet at slå Frederikssund. Det håber vi ændrer sig i dette oprykningsspil.

Kendte spillere fra Frederikssund
Stig Andersen, som var Frederikssunds meget dygtige forward, skiftede i 1979 til KB. Her var Stig Andersen med til vinde mesterskabet i 1980. Han opnåede over 200 kampe for KB, inden han skiftede tilbage til Frederikssund i slutningen af 1980'erne.

Nicklas Strunck fik bl.a. sin fodboldopdragelse i Frederikssund, inden han i 2014 skiftede til FC Nordsjælland. Her fik Nicklas flere Superliga-kampe, inden turen gik til Holland og Groningen. I dag spiller han for Esbjerg i 1. division.

Mht. Nicklas, så har han været tilskuer flere gange til Brønshøjs kampe, da hans moster og onkel begge er store og trofaste Brønshøj-fans. Samtidig har Nicklas' kusine også været "indmaden" i Brønshøjs maskot Hvepsen Verner.