Allerød

På denne side kan du blive klogere på vores modstander Allerød. Samtidig finder du også relevant information i forbindelse med kampe ude mod Allerød.

Allerød Fodbold Klub

alleroedfk.dk

Allerød Idrætspark
Møllemosevej 5
3450 Allerød

Der er ikke oplyst nogen stadionkapacitet, men der kan sidde 400-500 på tribunen.

Gratis adgang for alle

• Linje A til Allerød St.
    • Linje 385 til Allerød Rønneholtparken (Violvej)

Det vil være muligt at købe pølser, øl og vand.

Hvis man er sulten efter mere, så kan man gå op på 1. sal. Her kan der købes øl, vand, toast, pizza-slices, pølser, frugt og slik.

Der kan betales med Dankort, MobilePay og kontanter.

Det hele startede tilbage i perioden 1918-1920, hvor Lillerød Boldklub blev stiftet. I 1927 blev de forskellige foreninger samlet til Lillerød Idrætsforening.

Foreningen blev større og større og i 1934 blev fodbold spillet ved Geddemosen - ikke langt fra Skovvang Stadion, den tidligere hjemmebane for Allerød FK. To år forinden havde foreningen ellers købt  et stort landareal af søfartschef Heise. Her var det planen at bygge eget stadion og klubhus.

Pga. den store arbejdsløshed i begyndelsen af 1930'erne var det muligt at få statstilskud til skoleidrætspladser. Foreningen søgte om dette tilskud med begrundelsen, at Lillerød Skole kunne bruge fodboldbanen til idrætsbane.
Foreningen fik tilskuddet og byggeriet kunne gå i gang. Stadion og klubhus kom til at lægge for enden af vejen, der i dag hedder V. Heisesvej - opkaldt efter søfartschefen, der solgte jorden til foreningen.

For at få penge til foreningen blev der hvert år spillet en fodboldkamp, hvor byens borgere mødtes i en fodboldkamp. Idrætstøj var ikke nødvendigt, og i tilfælde af regnvejr kunne målmanden ses med en paraply. Reglerne var heller ikke de almindelige fodboldregler, da både hænder og fødder blev brugt.

Efter at have stået for vedligeholdelsen af bane og klubhus i 19 år overtog Lillerød Kommune idrætsbaner, hvilket lettede noget af presset på klubbens økomomi.

På en generalforsamling i idrætsforeningen den 28. januar 1953 blev det besluttet, at de forskellige sportsgrene skulle have deres egne bestyrelser.

Den 18. maj 1969 indviedes fodboldklubbens tidligere hjemmebane Skovvang Stadion. Et stadion, der i dag bruges af atletikklubben Allerød Atletik og Motion samt løbeklubben Blovstrød-løverne. I 1978 blev klubhuset udvidet.

I 2004 skiftede klubben navn fra Lillerød IF Fodbold til deres nuværende navn Allerød Fodbold Klub.

I 2007 blev Allerøds nuværende bane ved Møllemosen taget i brug.

Kilde: alleroedfk.dk

I 1995 rykkede klubben for første gang op i 2. division. Men de rykkede hurtigt ned igen efter en sæson, hvor det kun blev til syv point i 14 kampe.

I 2009 lykkedes det så for dem at rykke op igen. Her blev det til to sæsoner i 2. division, inden de rykkede ned i sæsonen 2011.

16 gange har klubben deltager i pokalturneringen - 3 gange som Lillerød IF og 13 gange som Allerød FK. Deres bedste resultat er 3. runde i pokalturneringen. Dette har man gjort ttre gange. Første gang var i sæsonen 2005/06, hvor først FC Bornholm og Greve blev besejret, inden B93 blev endestation.
Anden gang var i 2009/10. FA 2000 og Svebølle blev slået i hhv. 1. og 2. runde. I 3. runde blev man slået ud af Hobro.
Tredje gang var i sæsonen 2021/22, hvor endestationen var Brøndby, der på Brøndby Stadion vandt 8-1.

I sæsonen 2009/10 blev det til to ligakampe mod Brønshøj, som begge blev tabt. Den 24. oktober 2009 vandt Brønshøj 2-0 på udebane. Målscorerne var Jacob Josephsen og Michael Jørgensen. I den omvendte kamp den 15. maj 2010 blev det til en snæver 1-0 sejr på mål af Patrick Tronborg. En vigtig sejr i en sæson, hvor vi rykkede op i 1. division.

Det var alt andet en snævert, da Allerød mødte Brønshøj i starten af sæsonen 2010/11 i pokalturneringen. Her måtte Allerød rejse hjem fra Tingbjerg Ground med et nederlag på 7-1 - hele 6-0 førte hvepsene ved pausen! Lasse Fosgaard (hattrick), Hans Mathiesen (straffe), Peter Ørbæk Larsen, Mikkel Jensen og Danni König stod for de syv mål.

I sæsonen 2021/22 mødte Allerød og Brønshøj hinanden tre gange - alle tre kampe endte uafgjort. I sæsonpremieren tog Allerød til Brønshøj, hvor de kom foran 0-1. Brønshøj fik vendt kampen ved scoringer af Oskar Tranberg og Jeffrey Ofori, men 10 minutter før 10 udlignede Mathias Virkelyst til slutstillingen 2-2. I de to andre kampe endte det 0-0 hhv. i Allerød Idrætspark og på Tingbjerg Ground.

I denne sæson var Brønshøj på besøg i Allerød i 2. runde. Her blev det til en flot 1-5 sejr til hvepsene efter en 1-2 føring ved pausen. I 2. halvleg blev der scoret tre mål på syv minutter. Det afgjorde kampen.

Kendte spillere fra Lillerød/Allerød
Bettina Falk Hansen
, som er en kvindelig landsholdsspiller, begyndte sin fodboldkarriere i Lillerød. Senere gik turen til Hillerød, FV København og endelig Brøndby. Her blev det til 84 kampe og hendes præstationer for Brøndby gav også plads på landsholdet, hvor det i alt blev til 56 landskampe. Hun var med landsholdet til VM i 2007 i Kina.

Peter Løvenkrands begyndte fodboldlivet i Lillerød, men som 17-18 årig skiftede han til AB. Efter et par sæsoner i Gladsaxe-klubben kaldte udlandet, og det blev til en flot karriere i Glasgow Rangers, Schalke 04, Newcastle og Birmingham. Præstationerne på banen gav også plads på landsholdet, hvor det blev til 22 landskampe.

Peter Nymann spillede ungdomsbold i Lillerød, inden turen gik til klubber som B.93, Sønderjyske, OB, Esbjerg, Djurgården, FC Vestsjælland og AC Horsens, hvor det blev til kampe på højeste niveau. Det blev også til en enkelt landskamp, da han blev skiftet ind med et kvarter tilbage i venskabskampen mod Østrig i 2010.

Inden Michael Ribers skiftede til Brøndby, spillede han i Lillerød. Senere tog karrieren ham til FC Nordsjælland, hvor det blev til flere kampe i Superligaen. Det er også blevet til en enkelt kamp for Ligalandsholdet.