Turen gik til Altona

Christian Poulsen
25. februar 2023 kl. 12:15
Sidste weekend tog en flok glade og feststemte Brønshøj-fans en tur til Hamborg-bydelen Altona. Du kan her læse om deres oplevelse.

Klokken var 14.02 den 17. februar 2023, da den fede partybus Holger med plads til 20 personer satte i gang mod Hamborg, nærmere bestem bydelen Altona.

Altona er som bekendt en gammel by, som før 1864 var dansk territorie. I denne bydel ligger en lille fodboldklub ved navn Altonaer Fußball-Club von 1893 eller Altona ’93. Holdet ligger i det der hedder Oberliga Hamburg - landets femte bedste række. Deres hjemmedragt er en flot sort, rød og hvid trøje med hvide shorts.

Nå, men vi kom godt afsted, bussen var fyldt med mennesker og dåseøl, og vi var på vej væk fra et stormvejr, der skulle rasere Danmark i løbet af natten. Humøret var højt og vi var endelig kommet afsted. Turen var blevet planlagt for flere måneder siden.

Selve busturen, som bekendt udgør ca. halvdelen hele oplevelsen, tager altid 7 timer, selv om der kun er 300km derned. Der blev holdt nogle pauser ned igennem motorvejen og autobahnen. Og selvfølgelig den store pause på færgen hvor man kan nå at proviantere og spise pomfritter.

Klokken godt 21, var vi sgu allerede i Altona og blev sat af ved vores fede vandrehjem, som var inkluderet i prisen. Jeg skulle sove på et 7-mands værelse, hvilket skulle vise sig at være helt tilpas. Mine rejsefæller var alle meget hensynsfulde, i forhold til støj, søvn og rod.

Endelig var vi ankommet og planen var at gå ned til Altona 93’s klubhus, hvor der var støttefest denne aften. Nederste etage af huset er en de facto bodega, og tilmed et af de hyggeligste steder, jeg har været. Lokalerne emmer af fodboldhistorie og punkmusik. Generationer af fodboldtrøjer og halstørklæder fra ikke bare Altona ’93 selv ,men alle mulige fodboldfans egne holdtrøjer underskrevet og givet som gaver. Selvfølgelig tyske, men også danske og engelske klubtrøjer mindes jeg. Fadøllet var koldt, mexicanershotsene var kolde, folk var glade og vi havde fremragende aften.

Lørdag formiddag
Hen på formiddagen fik vi beskeden: Kampen er aflyst! De var blevet nødt til at aflyse kampen, da banen åbenbart var under 35 cm vand. Ah, men for helvede. Tja, byen var ikke gået helt fri af stormen oppe i Nordsøen. Det var ærgerligt, men der var jo ikke nået at gøre. Lidt ligesom når Brønshøj taber en kamp, det er ærgerligt, så vi må heller tage en øl og synge ekstra højt.

Vi regrupperede os og fandt en rimelig kedelig sportsbar, hvor vi kunne se noget trøstefodbold. FC St. Pauli spillede udekamp og de fleste af os prøvede at følge med på storskærmen, alt imens vi spyttede i en fadøl. Det var koldt og det havde regnet hele natten og dagen med. Det var sgu lidt trist i det hele taget. Heldigvis havde vi jo aftalt at vi skulle ud tilbage til klubhuset, sige hej, udveksle gaver og danne relationer med Altona-fansene, så vi var et par stykker der tog en taxa derhen og mødtes med vores fortrop der allerede var kommet.

Den første times tid var der møde. De holder åbenbart møde, hvor de læser op af gamle fanzines og fortæller røverhistorier fra gamle dage. Vi blev enige om, at det var en fed disciplin at fortælle historier om dengang, der skete dette og hint. Og på den måde arbejde på at styrke den kollektive hukommelse for både gamle og nye fans.

Mødet var slut og vi fik udvekslet gaver med nogle af deres mest trofaste fans og aktivister, super hyggelige folk, som var meget imødekomne og glade for, at vi var taget fra København. De undskyldte mange gange for den udskudte kamp. Vi blev i det hele taget, taget godt imod. Vi blev hængende i en del timer, fik udvekslet nogle ord på tysk og fik nogle gode historier med fra Altona. Jo længere tid vi blev, des bedre kunne vi forstå tysk. Vi mødte også en lille gruppe, der var kommet fra London for at se Altona spille. Dem fik vi også hilst på. De var taget på polterabend i Hamborg og skulle naturligvis se Altona spille, hvis det var.

Alle vores folk begyndte lige så stille at dumpe ind af døren og vi hilste dem velkomne ved at synge Brønshøjsange og også nogle nye sange vi havde digtet til lejligheden, i baren sad der nogle lokale fans, der gav omgang og nogle flasker Jægermeister, fordi de syntes ,vi var så herlige. Ja, det var i sandhed en hyggelig aften.

Turen til Hamborg og især Altona har været et fantastisk arrangement, faktisk så opløftende, at vi ind imellem næsten glemte at kampen slet ikke blev spillet. Vi er jo selvfølgelig nødt til at tage revanche i løbet af året for at rigtigt opleve stemningen på Altona stadion. Men næste gang vi kommer, hænger der sgu’ nok en Brønshøj Boldklub-trøje i den fede bar, underskrevet at alle spillerne.