Hveps fylder firs

04. oktober 2023 kl. 14:41
I dag fylder en stor Brønshøj-spiller år, da Børge Thorup runder de 80 år.

Thorup voksede op i Brønshøj Boldklub, hvor han fra sin position som højre back fik debut for førsteholdet den 23. september 1962 i 1. division, som dengang var landets bedste række.

Han var en moderne back med fart i stængerne, som både bidrog til det defensive og offensive arbejde. Der blev også lagt mærke til ham hos DBU, og den 11. oktober 1964 fik han sin debut for U21-landsholdet, hvor han var med til at besejre Norge 3-0 i Tønsberg. I alt blev det til 11 U21-kampe for landsholdet.

Derudover har Thorup spillet en enkelt A-landskamp. Den blev spillet den 27. oktober 1965 mod Grækenland. Kampen endte 1-1. Han kom med på afbud af Johnny Hansen.

I sommeren 1966 spillede han sommerkamp for SB50 - fra Ishøj - mod skotske Morton FC. Her var han helt fænomenal og imponerende skotternes manager Hal Stewart. Med for Morton var Thorups ungdomskammerat Preben Arentoft. Et skifte til det skotske var derfor en kendsgerning.

Efter tre år blev han solgt til engelske Crystal Palace, der netop var rykket op i den bedste engelske række. Men allerede året efter vendte han tilbage til Morton FC.

I 1972 gik turen tilbage til Brønshøj, hvor han spillede sin sidste kamp i 3. division i 1974. I alt blev det til 115 kampe for førsteholdet i Brønshøj.

I sin tid som fodboldspiller i Skotland var han blevet gift med en skotte og vendte efter karrierens slutning tilbage til Højlandet. Thorup var uddannet pladesmed, men valgte at gå en helt anden vej, da han blev hotelejer.

Der var ingen tvivl om, at Thorup var en festlig og glad sjæl, og der kan sikkert fortælles mange muntre historier om ham.

Én af dem var i Per Røntveds debut for Brønshøj, da de mødte Silkeborg på udebane. Thorup og Røntved - sammen med Per Friis og Hans Ravnsbæk - skulle køre hjem til hovedstaden. Men Thorup havde fået lidt for meget at drikke. Så han overlod rattet til den unge Røntved, som var i gang med at tage kørekort. Alle fire hvepse kom trygt hjem.

I sit hjem i Rødovre var Thorup også altid klar på at lave sjov med sine venner. En dag skulle han have besøg, og da vennerne kom ind ad døren, lå Børge og sov under sofabordet. Men pludselig sprang han op fra sin rævesøvn.

Thorup kommer stadig og besøger klubben og ser kampe - det samme gælder hans to sønner. Mange er jer kan nok også huske ”Tuborg”, som var en mangeårig medarbejder i kantinen i klubhuset. ”Tuborg” var bror til Børge Thorup.

Til sidst er der kun at ønske Børge Thorup stort tillykke med de 80 år.

HURRA HURRA HURRA HURRA HURRA HURRA FÆRDIG!!!

Kilder: dbu.dk, haslund.info, Steen Duurloo og Søren Brøndum Larsen