Tanker om ungdomsafdelingens kommende efterår

20. juli 2021 kl. 14:56
Læs hvad Børne- og Ungdomsudviklingstræner (BUUT) Jesper Mathiesen har af tanker omkring ungdomsafdelingens kommende efterår.

Efterårs-turneringen er lige oppe over. Hvad har du af tanker omkring den kommende halvsæson?

Først og fremmest står vi midt i en ny fase af vores genrejsning af ungdomsafdelingen.

Vi er blevet licensklub og det giver nogle muligheder, som vi ikke har haft tidligere.

Vi har virkelig fået stablet et setup på benene, som ingen andre klubber i nærområdet kan tilbyde.

Det vigtigste for os har været at ændre på vores tilbud til ungdomsspillerne, og det må man sige, at det er blevet. Det er blevet væsentligt forbedret, med større træningsmængde, planlagt trænings-pensum ud fra fælles spillestil og årgangenes læringsmål, målmandstræning, setup omkring skadesdiagnosticering, individuelle udviklingssamtaler, individuelt og holdmæssigt analyse arbejde, specifik træninger med A-licens trænere osv.

Ungdomsholdene fra U13 - U19 er forholdsvis pænt indrangeret. Hvad tænker du om det?

Egentlig er det med indrangeringen ikke så vigtig for os. Det kan gøre os mere interessante for spillere udefra, men om vi ligger i den ene eller anden række, er for os ikke afgørende.

Vi skal holde snuden i sporet i forhold til den plan vi har lagt og ift. at videreudvikle det miljø vi gerne vil have.

Hvad er ungdomsafdelingens målsætning for den kommende halvsæson?

Vi vil gerne klare os godt i vores rækker både på bredde-siden og talent-siden, men vi kigger i højere grad på holdenes og den individuelle spillers udvikling. Vi skal hele tiden fastholde og udvikle så mange spillere som muligt.

Denne sommer har vi leveret to spillere til DS-truppen (Haris Mir og Ahmed Shamki, red.) og to spillere til S1-truppen. Der er mange flere på vej, som skal tage deres næste step stille og roligt. Vi har rykket os, men der er stadig et kæmpe udviklingspotentiale i vores klub.

Jeg både håber og tror på at vi efter en periode, hvor vi lige skal finde vores ben at stå på, er klar til at tage fat i det næste der ligger foran os og dermed rykke klubben yderligere i de kommende år.

I det arbejde ligger der for U-afdelingen at få flere kræfter ind i ledende roller med rette fodbolduddannelse, større fokus på fysisk og mental træning og endnu større sammenhæng mellem ungdomsarbejdet og arbejdet i seniorafdelingen.