Irsk besøg på Tingbjerg Ground

07. august 2022 kl. 09:51
En flok groundhoppere fra Irland gæstede i går Tingbjerg Ground, hvor de blev vidner til en 4-1 sejr. Vi har talt med en af dem om hans oplevelse af kampen.

Note: Click here for the english version of the article.

Efter kampen satte vi os sammen med irske Barry Worthington, hvis efternavn er det samme som et ølfirma i England, og tog en lille snak om ham, hvorfor han var på Tingbjerg Ground i dag og hvad han fik ud af kampen mod Karlslunde.

Barry er fra Dublin og har siden 1982 været supporter af Dublin-klubben Shelbourne FC. Er du ikke bekendt med Shelbourne, så bare rolig… vi har lavet vores research.

Shelbourne FC blev stiftet i 1895. De har vundet det irske mesterskab 13 gange (senest i 2006) samt den irske pokalturnering 7 gange (sidst i 2000). I sidste sæson befandt de sig i 1. division, men efter at have vundet rækken er de tilbage i den bedste irske række.

Shelbourne har deltaget i de europæiske turneringer flere gange og har mødt danske hold to gange. Senest var i 2006, hvor de mødte OB i Intertoto Cup (findes ikke længere). Her blev de slået samlet 1-3. I 2001 mødte de Brøndby i kvalifikationsrunde til UEFA Cup’en. Her blev det til et samlet nederlag på 0-5. Men det var netop dette opgør, der startede det hele for Barry Worthington og fodboldbesøg i Danmark.

For i 2001 tog han turen fra Dublin til Brøndby for at se sit hold, og han blev forelsket i Brøndby IF. Året efter flyttede han til København, hvor han selvfølgelig fik arbejde på baren The Dubliner.

Siden da har han rejst verden rundt for at se fodbold og selvom han ikke længere bor i Danmark, så gæster han stadig landet 2-3 gange om året. Her ses ofte en kamp længere nede i rækkerne efterfulgt af Brøndbys kamp om søndagen.

På denne tur var valget så faldet på Brønshøj Boldklub. ”Brønshøj er ikke bare en fodboldklub. Den er sin helt egen og har en ganske særlig karakter. Det er en rigtig klub med atmosfære, stemning og folk, hvis hjerte virkelig banker for klubben. Jeg har været på stadions, hvor man fik lyst til at gå efter 20 minutter, fordi der ingen stemning eller atmosfære var. Sådan er det ikke i Brønshøj. Her er det en begivenhed at gå til fodbold”, forklarer Barry i sin begrundelse hvorfor der skulle ses Brønshøj denne gang.

Det var dog ikke kun stemningen og selve kampen, som Barry nødt. Han var også ganske begejstret over græstæppets kvalitet. ”Det er en utrolig bane for en klub i den femtebedste række. Sådan havde den ikke set ud i Irland. Brønshøj er også en klub, som er organiseret til at være højere oppe i rækkerne. Men stor ros til dem, som passer banen”, fortalte Barry om banens tilstand.

Vi var glade for at kunne Barry velkommen til Tingbjerg Ground for første gang, men han har lovet os at komme tilbage.