Besøg hos 50 års jubilaren – CHRISTIANIA

29. september 2021 kl. 17:34
Erhvervsklubben ”Hvepsene” var i sidste uge på guidet besøg på Christiania, som netop i disse dage fejrer 50 års jubilæum.

Foredraget og rundvisningen blev foretaget af den inspirerende guide Henrik Bas, som har boet på Christiania de sidste 34 år og elsker tilværelsen i ”Staden”. ”Jeg kaldes Henrik Bas, fordi man på Christiania aldrig benytter efternavne, så navnet Bas kommer alene fra min karriere som bassist i forskellige bands” fortalte Henrik.

Henrik startede med en orientering om områdets forvandling fra Københavns Fæstningsanlæg fra 1600-tallet til starten i 1971 med besættelsen af militærets anlæg på det Christiania, og også om de aktuelle udfordringer som indblanding fra bandemiljøer medfører.

Han har mange rundvisninger og foredrag for skoleklasser, overfor hvem han lægger meget vægt på at advare om hashens skadevirkninger især i de unge år, hvor hjernen gennemgår den største udvikling i livsforløbet. Klart og meget ærligt får skoleeleverne at vide: ”Hashen er både hæmmende, sløvende  og ”fordummende” – hold jer fra det”.

Ved rundvisningen gennem Christianias specielle og også levende miljø var der bestemte regler, f.eks. måtte vi i Pusher Street ikke fotografere – og skulle gå 2 og 2. Flere fik dog tilbud fra venlige sælgere….”

Der bor 650 voksne og 150 børn på Christiania – og stedet besøges årligt af ca. 1 mio. turister.

Efter nogle kilometers spadseretur i området og fyldt med indtryk fik medlemmerne en velfortjent middag i ”Spiseloppen”, som er en af flere restauranter i ”Staden”.

Det blev et både interessant og på mange måder tankevækkende arrangement.