Listrup

På denne side kan du blive klogere på vores pokalmodstander Listrup. Samtidig finder du også relevant information i forbindelse med udekampen mod Listrup.

Listrup Ungdoms- og Idrætsforening

luif.dk

LUIF Park
Nørre Ørslev Bygade 23
4800 Nykøbing F

Der er ingen siddepladser udover enkelte bænke rundt omkring. Det er dog tilladt at medbringe sin egen klapstol/campingstol.

Entré, voksen: 25 kr.
Entré, børn: gratis

• Tog og bus
    • Regionaltog til Nykøbing Falster st.
    • Linje 736 til Nr. Ørslev, Listrupvej (Nykøbingvej)
      • Vælger du at tage cyklen med i toget, tager det ca. 20 minutter at cykle fra Nykøbing Falster st. til stadion.
      • Det tager ca. 1 time og 30 minutter at gå fra Nykøbing Falster st. til stadion

Vælger man at køre derned selv, så tager det ca. 1 time og 30 minutter fra København til Listrup i bil.

Der vil blive tændt op i grillen i forbindelse med kampe. Her vil det være muligt at købe pølser og brød.

Det vil også være muligt at købe øl, sodavand, vand, kaffe osv. i boden.

Der kan betales med MobilePay og kontanter.

I 1940'erne og i 1950'erne fandtes Listrup og omegnens Ungdomsforening. Stort set alle aktiviteterne hos denne forening  foregik omkring Listrup Forsamlingshus. Denne er i dag kun en privatbolig. Størstedelen af aktiviteterne var baller og en årlig dilettantforestilling - altid med fulde huse. Årsindtægen var dengang 3.000 kr. (svarende til ca. 100.000 kr. i dag).

Midt i 1950'erne brændte Asger Jepsens gård, og det skulle vise sig at blive starten på Listrup Ungdoms- og Idrætsforening eller LUIF. Kommunen var nemlig en fremsynet en af slagsen og købte grunden med have og en del af markerne. Her fik kommunen så lavet en sportsplads. Det er den bane, som nu ligger foran klubhuset i Nørre Ørslev.

Med forholdene på plads var vejen banet for LUIF, som blev stiftet i sommeren 1957. Dermed er det også en af de yngste klubber på Lolland-Falster. Man havde planer om at starte både fodbold og håndbold op, men Nørre Ørslev Gymnastikforening (NØG) havde fået samme idé. LUIF og NØG blev dog enige om, at LUIF tog sig af fodbold, så tog NØG sig af håndbolden. En aftale, som stadig holder den dag i dag.

Grunden til, at det blev fodbold, som LUIF satsede på, skyldtes førstelæreren på Nørre Ørslev Skole - P.G. Jensen. P.G. Jensen var vild med fodbold og mente, at ungdommen i området sagtens kunne stille et slagkraftigt mandskab. Man begyndte i C-rækken - ville svare til serie 5 nu - og en af spillerne var en 14-årig knægt ved navn Svend Åge Nielsen. Svend Åge har også klubrekorden med mere end 400 kampe og blev i 1997 kåret til æresmedlem af LUIF.

I 1957 havde man ikke et klubhus, men derimod et lille træskur ind mod nabogrunden. Badefaciliteter var der ikke noget af. Men en gang imellem fik P.G. Jensen ondt af de svedige spillere og lukkede dem ind på skolen. Her kunne de tage et iskoldt styrtebad i kælderen. Men det var også bolde, som skolen måtte stille til rådighed en gang imellem.

Med en ny skolelov i 1958 flyttede man en del skoler ud på landet. Dette fik en positiv effekt for LUIF både på og udenfor banen. Da den nye skole stod færdig forærede murermesteren mandskabsskuret til LUIF. Og i over 10 år fungerede det som klubhus. Klubben sørgede selv for at bygge bad til senere.

Man ville dog gerne have et rigtigt klubhus, og i 1971 besluttede bestyrelsen at finde en afløser for mandskabsskuret. Der var rigtig mange håndværkere i klubben og sammen med en masse frivillige fik man bygget et klubhus.

I 1970'erne kom kommunalreformen, hvilket betød, at LUIF kom til at lægge i Stubbekøbing kommunen. Man fik - efter seje forhandlinger - kommunen til at anlægge en ny bane. Det er den, der i dag er opvisningsbanen LUIF Park.

Klubbens medlemstal voksende i 1980'erne, og klubhuset blev udbygget. Denne gang med to omklædningsrum, et dommerrum samt et handicaptoilet. På handicaptoilettet bestod 11 dommere i 1993 og fik deres dommerkort. Grunden til dette lidt absurde eksaminationssted skyldtes, at B1901 havde glemt, at deres klubhus var lejet ud til en privat fest. Og den hurtigste løsning var altså handicaptoilettet hos LUIF.

Medlemstallet voksede stadig i 1990'erne og der kom en ny bane til ude ved anlægget. Der var dog det problem, at der var en halv meter i højdeforskel var det ene hjørne til det andet hjørne. Men heldigvis havde man en række landmænd lige ved hånden. De fik kørt lidt jord ud til den nye bane og så var højdeforskellen ikke længere et problem. Også klubhuset blev i 90'erne igen udvidet.

Der var succes på ungdomssiden, hvor man i 90'erne for eksempel kom med i juniordivisionen. Her skulle KB på besøg, og om den friske luft steg københavnerne til hovedet skal vi lade være usagt. Men KB fik i hvert fald hele 5 røde kort!!! Efterfølgende skulle tre af spillerne også være blevet smidt ud af KB.

Listrup har i mange år fristet en tilværelse i Lolland-Falsterserien, men har et par gange været oppe at snuse til Sjællandsserien i sæsonerne 17/18 og 20/21. I den kommende sæson er der tilbage i Sjællandsserien efter at være sluttet på 2. pladsen i Lolland-Falsterserien.

Kilde: luif.dk

Listrup har aldrig spillet i divisionerne og så vidt vi har kunne læse os frem til, så har holdets bedste placering været en 10. plads i Sjællandsserien i sæsonen 17/18.

Seks gange har Listrup deltaget i pokalturneringen. Første gang var i 2003, hvor de i 1. runde mødte Roskilde KFUM og tabte 6-3 på udebane. De øvrige fem gange er det også blevet til nederlag i 1. runde. Tættest på avancement til 2. runde var i 2018, da det sluttede 0-0 efter både 90 minutter og forlænget spilletid ude mod Frem Bjæverskov. Men falstringerne tabte 4-2 på straffe. I sidste sæson løb de ind i Frem, hvor det blev til et nederlag på hele 0-9 hjemme på Falster.

Pokalkampen i sæsonen 22/23 var første og indtil videre eneste gang, at Listrup og Brønshøj har mødt hinanden. Selve kampen endte med en sikker 6-0 sejr til hvepsene på LUIF Park på Falster.